«وقت سینما»/ امین اعتمادیمجد: ترک استودیوی برنامه «برجام» از سوی جواد خیابانی، پس از بالا گرفتن تنش با پژمان راهبر، به یکی از سوژههای مورد توجه فضای رسانهای تبدیل شده است.
لحظاتی پس از پایان دیدار تیمهای ملی ایران و مصر، ویدئویی از برنامه «برجام» در فضای مجازی منتشر شد که واکنش جواد خیابانی به انتقادهای مطرحشده از سوی پژمان راهبر، سردبیر ورزش سه، را به یکی از سوژههای مورد بحث کاربران تبدیل کرده است.
در این برنامه قرار بود راهبر نقدهایی را درباره برخی اظهارات جواد خیابانی مطرح کند، اما پیش از آنکه فرصت بیان این انتقادها را پیدا کند، فضای گفتوگو متشنج شد. خیابانی با بالا رفتن تنش لفظی، استودیو را به نشانه اعتراض ترک کرد و عملاً اجازه نداد بخش اصلی گفتوگو شکل بگیرد.
فارغ از درستی یا نادرستی انتقادهایی که قرار بود مطرح شود، بسیاری معتقدند انتظار میرفت مجری و گزارشگری با سابقه چند دهه حضور در رسانه، با سعهصدر بیشتری با نقدها مواجه شود. نقد، بخشی جداییناپذیر از فعالیت رسانهای است و چهرهای که سالها در معرض قضاوت افکار عمومی بوده، بیش از هر کسی باید فرصت شنیدن و پاسخ دادن را مغتنم بداند.
ترک استودیو شاید واکنشی احساسی به فضای برنامه باشد، اما در عمل این تصور را ایجاد میکند که گفتوگو پیش از آنکه آغاز شود، پایان یافته است. مخاطب نیز در چنین شرایطی نه پاسخ انتقادها را میشنود و نه امکان قضاوتی کامل و منصفانه پیدا میکند.
البته قضاوت درباره این ویدئو بدون اینکه مخاطب بداند در پشت صحنه این برنامه چه اتفاقاتی رخ داده ممکن نیست، اما آنچه در این ماجرا بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته، نحوه مواجهه با نقد است؛ اتفاقی که برای چهرهای باسابقه مانند جواد خیابانی، با انتظار مخاطبان از یک رفتار حرفهای فاصله دارد.

