«وقت سینما»/ امین اعتمادیمجد؛ در سالهای اخیر، با گسترش زیرساختهای پخش آنلاین و استقبال گسترده مخاطبان از مصرف محتوای دیجیتال، پلتفرمهای نمایش خانگی نقشی مهم و تأثیرگذار در چرخه توزیع فیلمهای سینمایی ایفا کردهاند. در این میان، «فیلیمو» به عنوان یکی از پیشروترین پلتفرمهای نمایش آنلاین در ایران، توانسته با اکران آنلاین فیلمهای پرفروش و کمدی، سهم قابل توجهی از بازار سرگرمی را به خود اختصاص دهد.
فیلمهایی چون «صبحانه با زرافهها» «فسیل» (از پرفروشترین فیلمهای سالهای اخیر)، «هفتاد سی»، «زودپز»، «اسفند»، «بازی را بُکش»، «فصل ماهی سفید» و «عزیز» همگی از جمله آثاری هستند که طی یکی – دو سال اخیر از طریق پلتفرم «فیلیمو» به صورت اکران آنلاین یا پخش اختصاصی در دسترس مخاطبان قرار گرفتهاند و برخی از این فیلمها نیز در مدت کوتاهی، رکورد بازدیدهای چند میلیونی را ثبت کردهاند. این رویکرد، ضمن افزایش دسترسی عموم مردم به آثار روز سینمای ایران، موجب رونق اقتصادی صنعت فیلمسازی و تقویت جایگاه پلتفرمهای آنلاین در زنجیره توزیع محتوا شده است. با این حال، طی سالهای اخیر برخی از سینماگران و منتقدان، نسبت به زمانبندی اکران آنلاین فیلمها ابراز نگرانی کردهاند. به اعتقاد آنان، پخش آنلاین همزمان یا نزدیک به اکران سینمایی میتواند بر فروش گیشه تأثیر منفی گذاشته و موجب کاهش استقبال مخاطبان از سالنهای سینما شود؛ چرا که بخشی از مخاطبان ترجیح میدهند در خانه منتظر تماشای فیلم باشند تا مراجعه حضوری به سینما، اما تجربه عملی نشان داده که این نگرانیها تا حد زیادی مبالغهآمیز بودهاند. بررسیهای میدانی و آمارهای فروش فیلمها گواه آن است که اکران آنلاین نه تنها به فروش سینما لطمه نزده، بلکه در مواردی موجب افزایش آگاهی عمومی از آثار سینمایی و ایجاد موج تبلیغاتی مؤثر برای آنها شده است. بسیاری از مخاطبان همچنان ترجیح میدهند تجربه تماشای فیلم در سالن تاریک سینما را حفظ کنند، و اکران آنلاین بیشتر به عنوان یک امکان تکمیلی، برای کسانی که امکان حضور در سینما ندارند، عمل کرده است.
به این ترتیب، پلتفرمهای آنلاین مانند «فیلیمو» نه بهعنوان رقیب سینما، بلکه به عنوان بازوی مکمل آن در دوران دیجیتال شناخته میشوند.
«فیلیمو» با ارائه کیفیت بالا و تنوع ژانری، به بستری مهم در اکران آنلاین فیلمها بدل شده است؛ به ویژه در ژانر کمدی، که همواره از پرطرفدارترین گونههای سینمایی در میان مخاطبان ایرانی بوده است.