«وقت سینما»/ امین اعتمادیمجد؛ اصغر توسلی، کارگردان پیشکسوت تلویزیون، در گفتوگویی صریح با «وقت سینما» به نقد عملکرد مدیران امروز رسانه ملی پرداخت و تأکید کرد که گسست میان رسانه و مردم، حاصل نابلدی و ناآگاهی تصمیمگیرندگان فعلی است. او همچنین نسبت به روند فعالیت برخی پلتفرمهای نوظهور هشدار داد و گفت اگر سلامت و صداقت در آثار هنری حفظ نشود، حاصل کار به «فاجعه» میانجامد.
اصغر توسلی، تهیهکننده و کارگردان پیشکسوت تلویزیون در ابتدای گفتوگو با اشاره به فعالیتهای اخیرش گفت: «تلاشم در حال حاضر روی یک مجموعه متمرکز شده که در حوزه آموزش و تدریس قرار دارد. بر این باورم که آموزش، پایه و اساس هر تحول ماندگار است.»
او درباره وضعیت فعلی صدا و سیما میگوید: «تلویزیون امروز دیگر آن رسانهای نیست که مردم به آن اعتماد کنند. دلیلش ساده است: به مردم وصل نیست، راستگو نیست، و بیش از حد سیاستزده است. این رسانه امروز بیشتر از آنکه به مردم فکر کند، به یک گروه خاص وابسته شده. طبیعی است که دیگر دوستداشتنی نباشد.»
توسلی با انتقاد از پلتفرمهای جدید، اشاره کرد که با وجود فرصتهایی که این فضاها دارند، اما چالشهایی جدی هم همراهشان است: «پلتفرمهایی داریم که به ظاهر مستقلاند و میخواهند راهی نو بروند، اما اشکال اساسیشان این است که معلوم نیست از کجا تأمین مالی میشوند. این مسائل فرعی نیست، بحث پولشویی و ریشههای اقتصادی جدی پشتش هست.»
این کارگردان در ادامه تأکید کرد که شخصاً همواره تلاش کرده در کارهایش سلامت را حفظ کند: «ما در همه کارهایی که کردیم سعی کردیم سلامت را حفظ کنیم. اگر هنر با چیزهای ناسالم آمیخته شود، نتیجهاش فاجعه خواهد بود. این باور قلبی من است.»
توسلی درباره سیر تغییر مدیریت در رسانه ملی گفت: «متأسفم بگویم که امروز گردانندگان تلویزیون کسانی هستند که نه رسانه را میشناسند و نه تجربهای در این حوزه دارند. شما اگر کوهنوردی میکنید باید بلد باشید. فوتبال بازی میکنید، باید بلد باشید. رسانه هم همین است. امروز مدیرانی در رأس هستند که اصلاً بلد نیستند. نه اینکه اشکال داشته باشند، بلکه اصلاً نمیدانند رسانه چیست. در دهههای ۶۰ و ۷۰ مدیرانی داشتیم که رسانه را میشناختند. اگر استاد نبودند، حداقل اهل فرهنگ و اهل کار بودند. امروز اما نابلدها سر کارند.»
کارگردان سریال ماندگار «روزگار جوانی» در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به افت کیفیت برنامههای تلویزیونی گفت: «کارهایی که امروز تولید میشود نادیدنیاند. این قهر مردم با رسانه نتیجه سالها بیاعتنایی به ذائقه و اعتماد مخاطب است.»
او در پایان گفت: «یکی – دو بار صحبتهایی با برخی از این افراد شده، اما متأسفانه رسانه افتاده دست کسانی که نه از این رسانه شناخت دارند و نه دغدغه آن را دارند.»